گردن درد و سردرد + علائم و نکات مهم
نوشته شده توسط : dina

???? گردن درد و سردرد سرویکوژنیک (CGH) با یک درد کسل کننده و غیر ضربان دار نمایان می‌شود که از گردن تا پشت سر گسترش می یابد. درد ممکن است در امتداد پوست سر پخش شود و پیشانی، شقیقه و ناحیه اطراف چشم و یا گوش را تحت تاثیر قرار دهد.

CGH یک سردرد ثانویه است و زمانی رخ می‌دهد که درد از یک منبع زیرین در گردن در سر احساس شود. علل شایع CGH شامل آسیب یا ضربه به ستون فقرات گردنی یا شرایط سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید، سرطان یا عفونت است. چنانچه شما دچار سردرد گردنی هستید، برای درمان می توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید تا پزشکان این مرکز درمانی روش های موثری به شما ارائه کنند.

???? علت گردن درد و سردرد چیست؟

علت گردن درد و سردرد معمولاً به وجود مشکلات مرتبط با گردن بازمی‌گردد.سردرد گردنی نیز  یکی از این مشکلات است که از گردن شروع می‌شود و معمولاً به عنوان یک درد مبهم احساس می‌شود که می‌تواند با فعالیت‌ها یا وضعیت‌های خاص تشدید شود. در موارد خفیف، درد گردن معمولاً در سمت آسیب دیده قابل تشخیص است، اما در موارد شدید ممکن است هر دو طرف گردن دردناک باشد. این درد ممکن است همراه با مقداری سفتی در گردن و کاهش دامنه حرکتی نمایان شود.

علت گردن درد و سردرد چیست؟

سردرد بدون وجود درد گردن نیز ممکن است ناشی از مشکلات گردن باشد. در این حالت، منبع درد CGH ممکن است باعث درد گردن نشود، اما ممکن است در هنگام لمس، این ناحیه حساس باشد. حرکات غیرطبیعی سر یا اعمال فشار (با فشار دادن) به پشت گردن می‌تواند باعث ایجاد سردرد گردنی شود. این نوع سردرد ممکن است با درمان مشکلات گردن بهبود یابد.

بیشتر بخوانید: گردن درد سمت چپ

???? علائم گردن درد و سر درد

علائم گردن درد و سردرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد: در گردن درد و سردرد، سردرد معمولاً به صورت درد مبهم و بدون ضربان با شدت خفیف تا متوسط احساس می‌شود. این درد معمولاً از گردن شروع می‌شود و به پشت سر در امتداد پوست سر تیر می‌کشد و به بالای سر گسترش می‌یابد.

تیر کشیدن درد به نواحی دیگر: علاوه بر گردن درد و سردرد، در سردرد گردنی، ممکن است درد به نواحی دیگر نیز گسترش یابد، از جمله پیشانی، شقیقه و ناحیه اطراف چشم و گوش.

درد شانه و بازو: درد در شانه و یا بازوی سمت آسیب دیده نیز شایع است و می‌تواند همراه با گردن درد باشد.

درد یکطرفه: در گردن درد و سردرد، درد معمولاً یک طرفه است و فقط یک طرف سر و گردن را درگیر می‌کند.

تاری دید: در برخی موارد، چشم طرف مبتلا ممکن است تاری دید داشته باشد.

بسیاری از علائم دیگر سردرد گردنی از جمله حالت تهوع، حساسیت به نور یا صدا، و سرگیجه کمتر شایع هستند و ممکن است به عنوان یک سردرد متناوب شروع شده و با گذشت زمان به یک سردرد مزمن همیشگی تبدیل شود. شدت و مدت سردرد CGH با هر قسمت تشدید متفاوت است و از خفیف تا شدید متغیر است.

بیشتر بخوانید: گردن درد سمت راست

???? مقایسه انواع سردرد ناشی از درد گردن

1-سردرد ناشی از میگرن:

معمولاً در یک طرف سر رخ می‌دهد.

درد غیر ضربان‌دار است و همیشه یک طرف را درگیر می‌کند.

علائم میگرن مانند حالت تهوع و حساسیت به نور و صداها ممکن است دیده شود.

با ادامه فعالیت بدتر می‌شود.

2- سردرد ناشی از تنش:

معمولاً در هر دو طرف سر رخ می‌دهد.

علائم حساسیت به نور و صداها ممکن است وجود داشته باشد.

مانند CGH، با ادامه فعالیت بدتر می‌شود.

مقایسه انواع سردرد ناشی از درد گردن

3- سردرد ناشی از درد گردن:

معمولاً در یک طرف سر رخ می‌دهد، اما درد غیر ضربان‌دار است و همیشه یک طرف را درگیر می‌کند.

علائم میگرن مانند تهوع و حساسیت به نور و صداها نادر دیده می‌شود.

مانند سردرد تنشی، با ادامه فعالیت بدتر می‌شود.

ممکن است همزمان با سردرد میگرنی یا سردرد تنشی و گردن درد رخ دهد یا حتی آنها را تحریک کند.

بعضی از مشاغل ممکن است خطر ابتلا به CGH را افزایش دهند، اما با کمک معاینه فیزیکی، سابقه پزشکی و تست‌های تشخیصی می‌توان آن را از سایر انواع سردرد متمایز کرد. استفاده از تست‌های تشخیصی بلوک عصبی نیز می‌تواند در شناسایی منبع دقیق درد CGH مفید باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل گردن درد چیست؟ + درمان

???? تشخیص و درمان سردرد گردنی در کلینیک دینا

توجه فوری پزشکی در گردن درد و سردرد ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای جدی از جمله عفونت‌ها، تومورها و عوارض عروقی در سر یا گردن از اهمیت بالایی برخوردار است. علائمی که نیاز به توجه فوری دارند شامل موارد زیر می‌شود:

1- سردرد شدید حتی پس از ادامه درمان

2- درد و سوزن‌ سوزن شدن بازوها

3- تب بالا همراه با سفت شدن گردن

4- تشنج و یا درد هنگام سرفه، عطسه، دویدن، خم شدن.

???? پیشنهاد ما برای این دسته از بیماران این است که به پزشکان متخصص کلینیک دینا مراجعه کنند تا پس از تشخیص، سردرد گردنی با درمان مناسب به خوبی مدیریت شود. درمان‌های غیرتهاجمی معمولاً ابتدا شروع می‌شوند و شامل دست درمانی، دارو، ورزش، تحرک بافت نرم و تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) می‌شوند. در موارد شدید CGH، تزریق یا جراحی نیز ممکن است مورد نظر قرار گیرد.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

خلاصه مطالب

شناخت دقیق علائم و عوامل موثر گردن درد و سردرد اهمیت زیادی دارد. همچنین، دریافت خدمات پزشکی توسط مراکزی مانند کلینیک‌ها و مراکز درمانی، با استفاده از تجهیزات پیشرفته و کادر متخصص، می‌تواند به بهبود و کاهش عوارض این نوع عارضه کمک کند.

با توجه به اهمیت تشخیص صحیح سردرد، کلینیک دینا به عنوان یک مرکز پزشکی معتبر، از توانایی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی برای این نوع اختلال برخوردار است. پزشکان متخصص این کادر درمانی با استفاده از تجهیزات پیشرفته می توانند به طور دقیق ناحیه و منشأ درد را تشخیص داده و برای بیماران مراقبت پزشکی مناسب را فراهم نمایند. برای دریافت نوبت و مشاوره با پزشکان متخصص این کلینیک با شماره های مندرج در صفحه اصلی در تماس باشید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت کلینیک دینا و گردن درد و سردرد + علائم و نکات مهم

 

 





:: برچسب‌ها: گردن درد , قرص برای گردن درد , بهترین قرص برای گردن درد , کیلنیک دینا , ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: